Myyntiehdot
Yleisesti
Tämä osto on säädelty alla olevilla standardimyynnin ehdoilla kuluttajakaupassa, joka tapahtuu internetin kautta. Kuluttajakaupalla tarkoitetaan täällä tuotteen myyntiä kuluttajalle, joka ei pääasiassa toimi elinkeinotoiminnassa, ja kun myyjä toimii elinkeinotoiminnassa myymällä tuotteita verkossa.
Myynti kuluttajille Suomessa on säädelty kuluttajansuojalain sekä etämyynnistä ja markkinoinnista annetun lain mukaisesti.
Sopimus
Sopimus ostajan ja myyjän välillä koostuu myyjän antamista tiedoista ostosta nettikaupan tilausratkaisussa (mukaan lukien muun muassa tiedot tuotteen tyypistä, määrästä, laadusta, muista ominaisuuksista, hinnasta ja toimitusehdoista), mahdollisesta suoraan osapuolten välillä käytävästä kirjeenvaihdosta (esimerkiksi sähköposti) sekä näistä myyntiehdoista.
Jos myyjän antamien tietojen välillä tilausratkaisussa, osapuolten suorassa kirjeenvaihdossa ja myyntiehtojen ehtojen välillä on ristiriitaa, suora kirjeenvaihto osapuolten välillä ja tilausratkaisussa annetut tiedot ovat etusijalla myyntiehtoihin nähden, ellei se ole ristiriidassa sitovan lainsäädännön kanssa.
Luottokauppa voidaan toteuttaa vain yli 18-vuotiaiden henkilöiden kanssa.
Osapuolet
Myyjä on yritys, joka on ilmoitettu nettikaupan alalaidassa (Cosori - Modino Oy), organisaatiotunnus: 2365103-3.
Ostaja on se henkilö, joka tekee tilauksen.
Peruutus/korvaus
Ellei tilausta käsitellä (lähetys on pakattu ja/tai lähetetty), voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluun tilauksen perumiseksi.
Mikäli käytät peruutusoikeutta, purat ostoksen, reklamoit tai olet maksanut lähetyksen etukäteen (esim. VISA/MasterCard), palautamme maksamasi summan 14 päivän kuluessa siitä, kun olemme vastaanottaneet tuotteen.
Hinnat
Nettikaupassa ilmoitetut hinnat näyttävät ostajan maksettavat kokonaiskustannukset, mukaan lukien kaikki verot. Toimituskustannukset (lähetyskulut, postitus, laskutusmaksut, pakkauskustannukset jne.) kokonaishinnan yksityiskohtainen erittely annetaan tilausratkaisussa ennen tilauksen loppuun viemistä.
Pidätämme oikeuden tuoteteksteissä, varastotilanteessa ja hinnoissa mahdollisesti esiintyviin näppäily- ja teknisiin virheisiin.
Myyjä pidättää oikeuden peruuttaa tilaukset, jotka sisältävät virheitä.
Tarjoukset ovat voimassa niin kauan kuin varastoa riittää.
Sopimuksen syntyminen
Sopimus on sitova molemmille osapuolille, kun ostajan tilaus on vastaanotettu myyjältä. Kumpikaan osapuoli ei kuitenkaan ole sitoutunut sopimukseen, jos myyjän tarjoamassa tarjouksessa nettikaupan tilausratkaisussa tai jos ostajan tilauksessa on ollut kirjoitus- tai näppäilyvirhe, ja toinen osapuoli on huomannut tai olisi voinut huomata virheen.
Tuotteet
Kaikkia tuotteita, joita myymme osoitteessa www.cosori.fi, voidaan käyttää Suomessa.
Tilausvahvistus
Saat sähköpostiisi tilausvahvistuksen heti ostoksen tekemisen jälkeen. Suositellaan, että ostaja tarkistaa, että tilausvahvistus vastaa tilausta määrän, tuotteen tyypin, hinnan jne. osalta. Jos tilauksen ja tilausvahvistuksen välillä ei ole yhteensopivuutta, ostajan tulisi ottaa yhteyttä myyjään mahdollisimman pian.
Maksaminen
Myyjä voi vaatia maksua tuotteesta siitä hetkestä lähtien, kun se lähetetään myyjältä ostajalle. Jos ostaja käyttää maksamiseen luottokorttia tai pankkikorttia, myyjä voi varata ostosumman kortilta tilauksen yhteydessä.
Luottokortti on maksukortti, jossa osto maksetaan jälkikäteen siten, että luotonantaja (luottokorttiyhtiö) lähettää kortinhaltijalle laskun maksua varten. Pankkikortti on maksukortti, joka on sidottu talletustiliin. Kortin käyttö tarkoittaa, että käyttäjän tili veloitetaan ja summa siirretään maksunsaajan tilille.
Luottokortilla maksattaessa sovelletaan kuluttajaluottolakia.
Cosori tekee yhteistyötä Klarnan kanssa korttimaksuissa, osamaksussa ja luottokaupoissa.
Lue lisää Klarnan ehdoista täällä: [Klarnan ehdot]
Lue Klarnan tietosuojakäytännöistä tästä.
Toimitus
Tuotteen toimitus myyjältä ostajalle tapahtuu siinä muodossa, siinä paikassa ja siihen aikaan, jotka on ilmoitettu nettikaupan tilausratkaisussa. Ellei toimitusaika ilmene tilausratkaisusta tai sähköpostista, joka liittyy tilausvahvistukseen, myyjän on toimitettava tuote ostajalle kohtuullisessa ajassa ja viimeistään 30 päivän kuluessa asiakkaan tilauksesta. Jos myyjä on vastuussa tuotteen lähettämisestä ostajalle, hänen on huolehdittava tuotteen kuljetuksesta määräpaikkaan sopivalla tavalla ja tavanomaisin kuljetusehdoin. Määräpaikka on ostajan osoitteessa, ellei osapuolten välillä ole toisin sovittu.
Toimitukset vain Suomen alueella oleviin osoitteisiin.
Varastotilanteemme muuttuu jatkuvasti, joten tuotteet voivat tilapäisesti loppua
Vastuu tuotteesta
Vastuu tuotteesta siirtyy ostajalle, kun ostaja on vastaanottanut tuotteen sopimuksen mukaisesti. Mikäli toimitusaika on umpeutunut ja ostaja ei ole vastaanottanut tuotetta, vaikka se on ollut hänen saatavillaan sopimuksen mukaisesti, ostaja vastaa silti tuotteen ominaisuuksista aiheutuvista menetyksistä tai vahingoista.
Peruutusoikeus
Ostajalla on oikeus perua tuotteen osto kuluttajansuojalain mukaisesti.
Peruutusoikeus tarkoittaa, että ostaja voi palauttaa tuotteen myyjälle ilman erityistä syytä, vaikka tuotteessa ei olisi virhettä tai vaikka sitä ei olisi vielä toimitettu. Ostajan on ilmoitettava myyjälle peruutusoikeuden käyttämisestä 14 päivän kuluessa siitä, kun tuote, vaaditut tiedot peruutusoikeudesta ja peruutuslomake on vastaanotettu.
Mikäli ostaja saa peruutuslomakkeen ja tarvittavat tiedot myöhemmin kuin tuotteen toimitushetkellä, alkaa peruutusaika siitä päivästä, jolloin ostaja saa peruutuslomakkeen ja tiedot. Jos ostaja ei ole saanut riittäviä tietoja tai peruutuslomaketta, peruutusaika päättyy kuitenkin 3 kuukauden kuluttua siitä, kun tuote on vastaanotettu. Mikäli ostaja ei ole saanut mitään tietoa peruutusoikeudesta, peruutusaika on 1 vuosi.
Ostajan ilmoitus peruutusoikeuden käyttämisestä tulisi todistussyistä olla kirjallinen (peruutuslomake, sähköposti, telefaksi tai kirje), ja sen on sisällettävä tiedot siitä, kuinka ostaja aikoo palauttaa tuotteen myyjälle.
Ostajan on ilman aiheetonta viivästystä ja viimeistään 14 päivän kuluessa peruutusoikeuden käytöstä ilmoittamisesta palautettava tuote tai luovutettava se myyjälle, ellei myyjä ole tarjoutunut hakemaan tuotetta.
Mikäli ostaja on nimenomaisesti valinnut muun toimitustavan kuin myyjän tarjoaman vakio- toimituksen, myyjän ei tarvitse maksaa tästä aiheutuneita lisäkustannuksia.
Maksun palautus on suoritettava ilman aiheetonta viivästystä ja viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun myyjä on saanut tiedon ostajan päätöksestä käyttää peruutusoikeutta. Ellei ostajan kanssa ole nimenomaisesti muuta sovittu, maksu palautetaan samalla maksutavalla, jota ostaja käytti. Ostaja ei ole velvollinen maksamaan minkäänlaista maksua palautuksen yhteydessä.
Myyjä voi pidättää maksun palautuksen, kunnes tuote on vastaanotettu tai kunnes ostaja on toimittanut todisteet tuotteen lähettämisestä takaisin. Tämä ei kuitenkaan koske tilanteita, joissa myyjä on tarjoutunut hakemaan tuotteen.
Ostaja vastaa tuotteiden palautuskuluista peruutusoikeuden käytön yhteydessä.
Ostaja voi tutkia tuotetta ennen kuin päättää käyttää peruutusoikeutta. Tuote on kuitenkin voitava palauttaa myyjälle likimain samassa kunnossa ja määrässä kuin se oli ostajalle toimitettaessa. Myyjä voi vaatia ostajaa korvaamaan arvon alenemisen, joka johtuu tuotteen sellaisesta käsittelystä, joka ei ole ollut tarpeen tuotteen luonteen, ominaisuuksien ja toiminnan toteamiseksi.
Ostajan on mahdollisuuksien mukaan palautettava tuote alkuperäispakkauksessaan. Ostaja ei voi peruuttaa sellaisten tuotteiden ostoa, jotka pilaantuvat nopeasti, joita terveys- tai hygieniasyistä ei voida palauttaa, tai avattujen ääni- ja kuvatallenteiden (mukaan lukien CD- ja DVD-levyt) tai tietokoneohjelmistojen osalta, jos sinetti on murrettu.
Tuotteen tarkastus
Kun ostaja vastaanottaa tuotteen, hänen kannattaa tarkistaa, vastaako se tilausta ja onko se vaurioitunut kuljetuksessa tai onko siinä muita puutteita. Mikäli tuote ei vastaa tilausta tai siinä on puutteita, ostajan on ilmoitettava siitä myyjälle reklamaation yhteydessä, kuten kohdassa "Reklamaatio puutteista ja määräaika vaatimuksen esittämiseen viivästystapauksissa" on esitetty.
Reklamaatio puutteista ja määräaika vaatimuksen esittämiseen viivästystapauksissa
Mikäli tuotteessa on puute, ostajan on kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi puutteen, ilmoitettava myyjälle, että hän vetoaa puutteeseen. Määräaika ei voi olla lyhyempi kuin kaksi kuukautta siitä, kun kuluttaja havaitsi puutteen.
Sähköposti: cosori@modino.fi.
Reklamaatio on kuitenkin tehtävä viimeistään kahden vuoden kuluessa siitä, kun ostaja otti tuotteen haltuunsa. Mikäli tuote tai osa siitä on tarkoitettu kestämään huomattavasti kauemmin, reklamaatioaika on viisi vuotta. Viivästystapauksissa ostajan on esitettävä vaatimus myyjälle kohtuullisessa ajassa toimitusajan päättymisestä, jos tuotetta ei ole toimitettu. Mikäli tuote on maksettu luottokortilla, ostaja voi myös valita reklamoimisen ja vaatimuksen esittämisen suoraan luotonantajalle (luottokorttiyhtiölle). Ilmoitus myyjälle tai luotonantajalle tulisi olla kirjallinen (sähköposti, telefaksi tai kirje).
Ostajan oikeudet viivästystapauksissa
Mikäli myyjä ei toimita tuotetta tai toimittaa sen myöhässä osapuolten välisen sopimuksen mukaisesti, eikä tämä johdu ostajasta tai ostajan puolella olevista syistä, voi ostaja vedota kuluttajansuojalain 5. lukuun säännösten mukaisesti pidättää ostohinnan, vaatia täytäntöönpanoa, purkaa sopimuksen ja vaatia vahingonkorvausta myyjältä.
Täytäntöönpano: Mikäli myyjä ei toimita tuotetta toimitusaikana, ostaja voi vaatia kaupan täyttämistä ja asettaa myyjälle kohtuullisen lisäajan velvoitteiden toteuttamiseksi. Ostaja ei kuitenkaan voi vaatia täytäntöönpanoa, jos myyjällä on ylittämätön este tai jos täytäntöönpano aiheuttaisi myyjälle sellaisen kohtuuttoman haitan tai kustannuksen, että se olisi olennaisessa epäsuhteessa ostajan kiinnostukseen saada myyjä täyttämään sopimus. Mikäli este poistuu kohtuullisessa ajassa, kuluttaja voi vaatia täytäntöönpanoa.
Sopimuksen purku: Ostaja voi purkaa sopimuksen myyjän kanssa, jos viivästys on olennainen tai jos myyjä ei toimita tuotetta ostajan asettamassa lisäajassa. Ostaja ei kuitenkaan voi purkaa sopimusta, kun lisäaika on käynnissä, ellei myyjä ole ilmoittanut, että hän ei täytä sopimusta määräaikana.
Vahingonkorvaus: Ostaja voi lisäksi vaatia vahingonkorvausta myyjän viivästyksestä aiheutuneesta vahingosta kuluttajansuojalain 11 § mukaisesti.
Ostajan on esitettävä vaatimus myyjälle reklamaation yhteydessä, kuten tämän sopimuksen kohdassa "Reklamaatio puutteista ja määräaika vaatimuksen esittämiseen viivästystapauksissa" esitetään.
Myyjä noudattaa Kuluttajavalituslautakunnan päätöksiä mahdollisen riitatilanteen yhteydessä.
Ostajan oikeudet puutteelliseen tuotteeseen liittyen
Mikäli tuotteessa on puute, joka ei johdu ostajasta tai ostajan puolella olevista syistä, ostaja voi kuluttajansuojalain 6. luvun mukaisesti pidättää ostohinnan, valita korjauksen ja vaihtamisen välillä, vaatia hinnanalennusta, purkaa sopimuksen sekä vaatia vahingonkorvausta myyjältä.
Korjaus tai vaihto: Mikäli tuotteessa on puute, ostaja voi vaatia myyjää korjaamaan puutteen tai vaihtamaan vastaavan tuotteen. Myyjä voi kieltäytyä ostajan vaatimuksesta, jos vaatimuksen toteuttaminen on mahdotonta tai aiheuttaa myyjälle kohtuuttomia kustannuksia.
Myyjän on tehtävä korjaus tai vaihto kohtuullisessa ajassa. Korjaus tai vaihto on tehtävä ilman kustannuksia ostajalle, ilman riskiä siitä, ettei ostaja saa korvattua kulujaan ja ilman olennaista haittaa ostajalle.
Vaikka ostaja ei vaadi korjausta tai vaihtoa, myyjä voi tarjota korjausta tai vaihtoa, jos tämä tapahtuu viivytyksettä. Mikäli myyjä huolehtii tällaisesta korjauksesta tai vaihdosta, ostaja ei voi vaatia hinnanalennusta tai purkua.
Hinnanalennus: Jos puutetta ei korjata tai tuotetta ei vaihdeta, ostaja voi vaatia suhteellista hintalaskua.
Sopimuksen purkaminen: Hintalaskun sijaan ostaja voi purkaa sopimuksen, ellei puute ole vähäinen.
Korvaus: Ostaja voi myös vaatia korvausta taloudellisesta menetyksestä, jonka hän kärsii tuotteen puutteen vuoksi kuluttajansuojalain 11 § mukaan.
Ostajan on ilmoitettava vaatimuksensa myyjälle reklamaation yhteydessä tämän sopimuksen kohdan " Reklamaatio puutteista ja määräaika vaatimuksen esittämiseen viivästystapauksissa" mukaisesti. Reklamaatiota koskevat säännöt ovat voimassa lisäksi ja riippumatta peruutusoikeuden ja mahdollisten myyjän antamien takuiden säännöistä.
Myyjän oikeudet ostajan sopimusrikkomuksessa
Jos ostaja ei maksa tai täytä muita sopimuksen mukaisia velvoitteitaan, eikä tämä johdu myyjästä tai myyjän olosuhteista, myyjällä on kuluttajansuojalain 9. luvun mukaan tarvittaessa oikeus pidättää tuote, vaatia sopimuksen täyttämistä, vaatia sopimuksen purkamista sekä korvausta ostajalta. Myyjä voi myös tarvittaessa vaatia viivästyskorkoa, perintäkuluja ja maksua etukäteen maksamattomista noutamattomista tuotteista.
Täyttäminen: Jos ostaja ei maksa, myyjä voi pitää kauppasopimuksen voimassa ja vaatia ostajaa maksamaan kauppahinnan (täyttäminen). Jos tuotetta ei ole toimitettu, myyjä menettää oikeutensa, jos hän odottaa kohtuuttoman kauan vaatimuksen esittämistä.
Purkaminen: Merkittävän maksuhäiriön tai muun merkittävän sopimusrikkomuksen vuoksi ostajalta myyjä voi purkaa sopimuksen. Myyjä ei kuitenkaan voi purkaa sopimusta sen jälkeen, kun kauppahinta on maksettu.
Myyjä voi myös purkaa kaupan, jos ostaja ei maksa kohtuullisessa lisäajassa, jonka myyjä on määrännyt. Myyjä ei kuitenkaan voi purkaa sopimusta lisäajan kuluessa, ellei ostaja ole ilmoittanut, ettei hän aio maksaa.
Korvaus: Myyjä voi vaatia ostajalta korvausta taloudellisista menetyksistä, jotka hän kärsii ostajan sopimusrikkomuksen vuoksi kuluttajansuojalain 11 § mukaan.
Viivästyskorko/perintäkulut: Jos ostaja ei maksa kauppahintaa sopimuksen mukaan, myyjä voi vaatia viivästyskorkoa kauppahinnasta korkolain (633/1982) mukaan. Maksamattoman velan vuoksi, ennakkovaroituksen jälkeen, vaade voidaan siirtää perintään, ja ostaja voidaan tällöin pitää vastuussa perintäkuluista perintätoiminnasta annetun lain (513/1999) mukaan.
Maksamattomista noutamattomista tuotteista perittävä maksu: Jos ostaja laiminlyö maksamattomien tuotteiden noutamisen, myyjä voi veloittaa ostajalta maksua 50 EUR + kuljetusmaksut edestakaisin. Maksun on katettava enintään myyjän todelliset kulut tuotteen toimittamisesta ostajalle. Tällaisia maksuja ei voida periä alle 18-vuotiailta ostajilta.
Takuu
Myyjän tai valmistajan antama takuu antaa ostajalle oikeuksia, jotka täydentävät ostajan jo saamia oikeuksia pakottavan lainsäädännön mukaan. Takuu ei siis rajoita ostajan oikeuksia reklamaatiossa ja vaatimuksissa viivästyksistä tai puutteista kohdissa "Ostajan oikeudet viivästyksissä" ja "Ostajan oikeudet puutteissa". Myyjän tai valmistajan antama takuu on voimassa Suomessa.
Suosittelemme, ettei Cosorin toimittamia tuotteita käsitellä valtuuttamattomissa työpajoissa, sillä tämä johtaa takuun raukeamiseen. Tämä koskee kaikkia laittomia toimenpiteitä.
Käyttöohje
Tuotteiden mukana tulee yksityiskohtainen käyttöohje. Jos tarvitset lisätietoja, voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse.
Henkilötiedot
Ellei ostaja suostu muuhun, myyjä voi kerätä ja tallentaa vain ne henkilötiedot, jotka ovat tarpeen myyjän sopimusvelvoitteiden täyttämiseksi. Alle 15-vuotiaiden ostajien henkilötietoja ei voida kerätä, ellei myyjällä ole vanhempien tai huoltajien suostumusta. Ostajan henkilötietoja luovutetaan muille vain, jos se on tarpeen sopimuksen toteuttamiseksi ostajan kanssa tai lain määräämissä tapauksissa. Myyjä voi kerätä ostajan henkilötunnuksen vain, jos se on perusteltua turvallisen henkilöllisyyden varmistamiseksi ja tämän kerääminen on tarpeellista.
Jos myyjä aikoo käyttää ostajan henkilötietoja muuhun tarkoitukseen, esimerkiksi lähettääkseen ostajalle mainontaa tai tietoa, joka ylittää sopimuksen toteuttamiseen tarvittavan tiedon, myyjän on hankittava ostajan suostumus sopimuksen tekemisen yhteydessä. Myyjän on annettava ostajalle tietoa siitä, mihin henkilötietoja käytetään ja kuka niitä käyttää. Ostajan suostumuksen on oltava vapaaehtoinen ja annettava aktiivisen toiminnan kautta, esimerkiksi rastittamalla.
Ostajan on oltava helposti yhteydessä myyjään, esimerkiksi puhelimitse tai sähköpostitse, jos hänellä on kysymyksiä myyjän henkilötietojen käytöstä tai jos hän haluaa, että myyjä poistaa tai muuttaa henkilötietoja.
Evästeet
Verkkokaupassamme on niin sanottuja evästeitä. Voit selata verkkokauppaa ilman evästeitä, mutta et voi tehdä ostoksia. Käytämme evästeitä hallitaksemme ostoskoriisi liittyvää sisältöä. Eväste on tekstitiedosto, joka tallennetaan tietokoneellesi. Tallennamme myös tietoa siitä, oletko valinnut nähdä kategoriasivut kuvien kanssa vai ilman. Jos verkkoselaimesi tai palomuurisi on asetettu estämään evästeiden tallentaminen, verkkosivusto saattaa lakata toimimasta tai voit kohdata ongelmia ostoprosessissa.
Riidanratkaisu
Osapuolten tulee pyrkiä ratkaisemaan mahdolliset riidat ystävällisesti. Ostaja voi ottaa yhteyttä Kuluttajaneuvontaan saadakseen apua mahdollisessa riidassa myyjän kanssa. Jos ystävällistä ratkaisua ei saavuteta, osapuolet voivat viedä asian Kuluttajariitalautakuntaan. Kuluttajariitalautakunnan päätös on suositus, ja se tulee voimaan neljän viikon kuluttua tiedoksisaamisesta, ellei osapuoli valita viedä asiaa tuomioistuimeen. Ennen lainvoimaiseksi tulemista osapuolet voivat toimittaa kanteen käräjäoikeuteen, mikäli he haluavat kyseenalaistaa lautakunnan päätöksen.