Reklamaatio ja takuu
Jos tuotteessa havaitaan virhe tai puute, kuluttajan on ilmoitettava siitä myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun virhe havaittiin tai olisi pitänyt havaita (reklamaatio).
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jos tarvitset apua reklamaation tekemisessä.
Reklamaation määräaika ei kuitenkaan voi olla lyhyempi kuin kaksi kuukautta virheen havaitsemisesta. Reklamaatio on tehtävä viimeistään kahden vuoden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Jos tuotteen tai sen osan oletetaan normaalissa käytössä kestävän huomattavasti pidempään kuin kaksi vuotta, reklamaatioaika on viisi vuotta. Jos kuluttaja ei tee reklamaatiota ajoissa, hän menettää oikeuden vedota virheeseen.
Virhe, joka ilmenee kahden vuoden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta (yleensä toimitushetkestä), oletetaan olleen olemassa jo tuotteen vastaanottohetkellä.
Virheestä tai puutteesta voi ilmoittaa meille suullisesti tai kirjallisesti. Suosittelemme reklamaation tekemistä kirjallisena, jotta siitä jää todiste.
Jos tuotteessa on virhe ja reklamaatio on tehty määräaikojen puitteissa, kuluttaja voi vedota virheeseen.
Tietyissä tilanteissa kuluttaja voi valita korjauksen tai tuotteen vaihtamisen välillä.
Kuluttaja voi myös vaatia kaupan purkamista, jos virhe on olennainen (edellytyksenä on, että tuote on samassa kunnossa ja määrässä kuin ostohetkellä, §51).
Jos kaupan purkamisen ehdot täyttyvät kuluttajansuojalain reklamaatiosäännösten mukaisesti, kauppahinta ja mahdolliset toimituskulut palautetaan 14 päivän kuluessa siitä, kun olemme vastaanottaneet palautetun tuotteen.
Jos tuotteen puuttuminen aiheuttaa merkittävää haittaa, ja lainatuote on tarpeisiisi nähden kohtuullinen ratkaisu, kuluttajalla on tietyin edellytyksin oikeus vaatia korvaavaa tuotetta myyjän kustannuksella.
Pääsääntöisesti myyjä saa yrittää korjata virheen tai vaihtaa tuotteen korkeintaan kahdesti (1 kerta tuotteille, jotka on ostettu 01.01.2024 jälkeen). Jos virhettä ei löydy, myyjä voi veloittaa vain niistä tutkimuksista, jotka ovat olleet tarpeen virheen selvittämiseksi, sekä mahdollisesta korjauksesta, jos kuluttajalle on etukäteen kerrottu, että hän vastaa tällaisista kustannuksista, §30.
Myyjä noudattaa kuluttajariitalautakunnan päätöksiä mahdollisissa kiistatapauksissa.